B2C Nedir?

B2C Nedir?

Türkçe’de işletmeden tüketiciye şeklinde ifade edilen B2C yani orijinal açılımıyla "Business to Consumer" temelde işletmenin tüketiciye hizmet verdiği bir e-ticaret sistematiğidir.

B2C modelinde ürünün ya da hizmetin fiyatları açıkça belirtilmektedir ve ürün ya hizmetin teslim koşulları, garanti koşulları ve benzeri birçok özelliği de üretici ya da satıcı tarafından belirlenmekte ve tüketiciye sunulmaktadır. B2C modelinde tüketici tarafı şahıs ya da perakendeci bir satış kanalı olabilmektedir. Bu nedenle de tek bir müşteri profilleri yoktur. Ancak müşteri şirket ise B2B, şahıs ise de B2C modeline girmektedir.

B2C Çeşitleri Nelerdir?

B2C’yi temelde ikiye ayırmak gerekmektedir. Bunlardan ilki günümüzde de sıklıkla kullanılan sanal alışveriş mağazaları üzerinden yapılmaktadır. Sanal mağazalar genellikle stoklarında bulunan ürün ve hizmetleri üreticiden temin ettiklerinin üstüne kendi karlarına ekleyerek satış yaparlar. Bu mağazalardan yapılan online alışverişlerde genelde müşteri şahıstır ve ödemelerini kredi kartı ya da havale gibi yollarla gerçekleştirmektedir.

Kredi kartı ile ödeme işlemleri genellikle "VPOS" denilen, internet üzerinden kredi kartlı alışveriş yapma olanağı sunan SSL sertifikalı bir ödeme mekanizması sayesinde gerçekleştirilmektedir. VPOS sistemi, günümüzde oldukça aktif bir biçimde kullandığımız POS cihazlarının Internet'e uyarlanmış halidir. Sanal mağazaların VPOS sistemini kullanabilmeleri adına VPOS hizmeti sunan bir bankayla e-ticaret sözleşmesi imzalamış olmaları bir zorunluluk teşkil etmektedir. Bu anlaşmayı imzalayan sanal mağaza ve banka müştereken tüketicinin uğrayabileceği kanuni her türlü mağduriyeti gidermekle yükümlüdür.

İkinci yol ise üretici firmanın ürününü fabrika çıkış fiyatından sanal mağaza aracılığı ile tüketiciye ya da perakendeciye satışını gerçekleştirmesi sistemidir. Burada sanal mağaza ürünün satış fiyatı üzerine belli bir yüzde koyarak satışların kendi sistemi üzerinden gerçekleşmesini sağlayabilmektedir. Sanal mağazaların belirleyeceği yüzdelik orana bakıldığında %3 ila %10 arasında bu oranın değişiklik gösterdiği söylenebilmektedir.

Satışı yapılan ürünler belirli sektörlere ait ürünler olmaktadır. Her ülkenin dış ticaret mevzuatı birbirinden farklı olduğu için sektörel çeşitlendirme dar olsa da ürün çeşitlendirme oldukça zengindir. Bu ikinci ayağında sanal mağazanın gümrük tarifelerini ve kargo maliyetlerini tam olarak online hesaplayabilen oldukça ciddi bir yazılıma ihtiyaç duyulmaktadır. Sanal mağazanın dış ticaret uygulamalarına tam anlamıyla hakim ve gümrük işlemlerini takip eden bir ekibinin olması da gerekmektedir.

https://www.timsahajans.com.tr

TAKİP ET @timsahajans