Gerilla Pazarlama - Guerilla Marketing Nedir?
Gerilla pazarlama yani Guerilla Marketing, düşük maliyete odaklanmış olan bir reklam çeşididir. İlk kez 1984 yılında kullanılmaya başlanan bu terim gerillaların düzensiz ve sürpriz saldırılarından esinlenerek ortaya çıkmıştır.
Gerilla taktiklerine genel olarak baktığımızda pusu kurmak ve ansızın savaşmak olarak ilerler ve genelde sürpriz sonuçlar ortaya çıkar. Dijital dünyada uygulanan gerilla pazarlaması da tamamen benzer özellikler gösterir. Alışılmamış bir reklam stratejisi olan Guerilla Marketing, uygulayıcısının hayal gücüne ve enerjisine göre başarı gösterir. Bu tür pazarlamadaki amaç tüketicinin şaşırtılması ve bu sayede dikkatleri markanın üzerine çekilmesidir. Örneğin Rebull ve Coca Cola bu taktiği kullanan önemli markalardır.
Gerilla pazarlaması sayesinde tüketici doğrudan hedef alınır ve şaşırtıcı bir formatla tüketicinin üzerinde silinmez bir izlenim bırakılması hedeflenir.
Gerilla Pazarlama Ne Zaman Gelişti?
Gerilla pazarlama yöntemi genelde küçük işletmeler tarafından büyük kitlelere ulaşmak için tercih edilir. Tarihi yaklaşık 4 bin yıl öncesine Mısırlılara kadar gider.
Dünyada pazarlama sektörü 1960’lı yıllarda radyo ve gazete gibi iletişim kanallarından yapılırken, 1980’li yıllara gelindiğinde artık televizyonlarında reklam sektörüne dahil olması rekabeti zorlamaya başladı. Üstelik bu tür reklamların ağır bütçeler gerektiriyor olması da işletmeleri en çok zorlayan konuydu.
2000’li yıllardan itibaren özellikle küçük işletmeler görüntülü ve yazılı olan reklam araçlarındaki maliyetlerin yüksek olmasından dolayı farklı bir arayış içerisine girmeye başladı ve bu sayede gerilla pazarlama farklı bir teknik olarak ortaya çıkmış oldu. Hem organik hem de gelişime açık olan bu pazarlama tekniği şu an ciddi bir talep görmeye devam ediyor.
Büyük İşletmeler Gerilla Pazarlamasını Kullanıyor mu?
İlk çıktığı dönemlerde genelde küçük işletmelerin kullanıldığı bir pazarlama modeliyken günümüzde büyük firmalarında aynı reklam çalışmasını benimsediğini görebiliyoruz. Büyük firmalar yeni ürün lansmanlarında ya da kampanyalarında gerilla marketing yöntemini kullanarak sürpriz çıkışlar yapabiliyorlar.
Büyük İşletmeler Gerilla Pazarlaması Kullanmalı mı?
Gerilla pazarlama yönteminin sonuçları her zaman sürpriz olmuştur. Çünkü beklediğiniz sonuçların çok üzerinde karşılık alabileceğiniz gibi altında da kalabilirsiniz. Büyük firmaların reklam konusunda bütçe sıkıntısı olmaması onların reklam modelinde en garanti yöntemi tercih etmesinin daha doğru olduğunu gösterir.
Pazarlama ve Sonuç
Pazarlama yönteminde önemli olan denemektir. Önceki deneyimlerinizden elde edeceğiniz sonuçlar yeni deneyimleriniz için yol gösterici olabilir ve her yeni deneyiş bir sonraki adımı daha da büyütür.
Gerilla pazarlama konusunda merak ettiğiniz sorularınızı yorumdan bizimle paylaşabilirsiniz.
0 Yorum