Clickbait Nedir? Nasıl Yapılır?
Clickbait;
kişileri bir resim, video ya da haber bağlantısını tıklamaya teşvik eden ilgi
çekici başlık ve resimler ile yapılan tıklama tuzağıdır. Tıklama tuzağı
görselleri ve başlıkları, genel olarak nesnel gerçekleri sunmaz. Bunun yerine
duyguları ve merakı canlandırmaya çalışır. Clickbait’te görsel ve başlık ile
tıklama sonrasındaki içeriğin ilgisi bulunmaz. Peki, clickbait nedir,
clickbait nasıl yapılır?
Clickbait
Nedir?
Clickbait,
bir diğer ismi ile tıklama tuzağıdır. Aldatıcı, içeriği ile başlığı örtüşmeyen,
tıklanmayı etkileyen sansasyonel içerik dili ile oluşturulan içeriklerdir. Bu
içerikler sitenin tıklanma sayılarını artırmak için yapılır. Tıklama tuzağına
başvuranların amacı genel olarak daha fazla tık almak, reklamlardan daha fazla
kazanmak veya dönüşüm almaktır. Ancak bu yollara başvuran sitelere bakış
oldukça güvensizdir. Clickbait, kişileri yeniden aynı tıklamayı yapmama ve
temkinli olmaya yönlendirir. Aynı zamanda markaya veya kişiye itibar kaybı
yaşatır.
Clickbait
Nasıl Yapılır?
“Clickbait
nasıl olur?” sorusunun cevabı merak uyandıran, tabiri caizse yalancı bir
dil kullanılarak olur. Görselin tıklandığı zaman görülecek konu ile alakası
olmaz. Görsel kişilerin merakını harekete geçiren ve tıklamaya teşvik eden bir
görüntü olarak özellikle seçilir. Bir köprü metni ve küçük bir görsel
bağlantısı ile yapılan clickbait, tıklama tuzağı olarak ifade edilir.
Clickbait
Nasıl Çalışır?
Clickbait
çeşitli amaçlar için çalışır. Bireysel bilgileri ele geçirmek, reklam gelirini
artırmak, kötü amaçlı dosyaları aktarmak ve daha pek çok amaç için tercih
edilir. Tıklama tuzağına düşen kişiler başlığın merak uyandıran içeriğine ve
görsele bakıp da yanlış bir algıya kapılır. Clickbaitin çalışma mantığı bu
kadar basittir.
Clickbait
Hangi Alanlarda Kullanılır?
Önceki
yıllar ile karşılaştırıldığı zaman clickbaitin azaldığını söylemek mümkündür.
Bu durum tüketicilerin eskiye göre daha bilinçli olması ile gerçekleşmiştir. Clickbait
kullanımı haber sitelerinde, blog sayfalarında, SERP reklamlarında ve video
sitelerinde değişik şekillerde kullanıcıların karşısına çıkar. Tıklanmanın
ardından aldatıcı içerik olduğu anlaşılan bu bağlantılar genel olarak zararlı
bağlantılar olarak bilinir.
Clickbait
Yapılırken Nasıl Bir Dil Kullanılır?
Clickbait
yapılan bir görsel veya başlık bilgiden uzak bir görünüme ve içeriğe sahiptir.
Yapılması amaçlanan karşı tarafta merak uyandırmaktır. Clickbait yapılırken
hayret ettiren, duygusal ve merak uyandıran bir dil tercih edilir. Clickbait
birçok zararlı hedef için yapılabilir.
Clickbait
Yapmanın Amacı Nedir?
Clickbait
yapmanın amacı, yeterince ilgi çekici ve değerli olmayan bir içeriği
manipülasyona başvurarak ilgi çekici bir hale getirmektir. Bu anlamda clickbait
yöntemi ile meydana getirilmiş bir başlık kullanıcılara içerik hakkında altı
boş vaatler sunar. Kullanıcıları sayfaları ziyaret etmeleri için kandırır. İlgi
çekici başlık ile clickbait karıştırılmamalıdır. İlgi çekici olan her başlık
veya görsel clickbait değildir. Ancak her clickbait ilgi çekicidir.
Clickbait
Tekniğinin Ziyaretçiler Üzerindeki Etkisi Nedir?
Clickbait,
ziyaretçiler üzerinde genellikle olumsuz bir etki yaratır. Google bütün
güncellemelerini ve geliştirmelerini kullanıcı deneyimini en iyi hale getirmek
için gerçekleştirir. Bu durumda sayfada bulunmayan bir içeriğin başlıkta
kullanıcılara verilmesi kullanıcılar için olumsuz bir deneyim oluşturur.