Arama Motoru Nedir? Nasıl Çalışır? Popüler Arama Motorları Nelerdir?

Günümüzde
herkes herhangi bir konu hakkında bilgi almak, araştırma yapmak, eğlenmek veya alışveriş
yapmak gibi ihtiyaçlarını internet üzerinden gerçekleştirir. İnternet kullanımının
bu denli artmasıyla dijital dünyada görünür olmanın değeri artar. İnternet
üzerinden sorgulama yapmak için genellikle arama motoru tercih edilir.
Arama
motoru, dijital dünyadaki web sitelerinden içerik toplayıp sıralama
algoritmalarına uygun olarak listeleyen web tabanlı bir programdır. Bir arama
motoru, web’de bulunan siteleri filtreleyerek sorgulama yapan kullanıcıları en
doğru ve alakalı sonuçlarla buluşturur.
Arama Motorları Nasıl Çalışır?
Arama
motorları, internet üzerindeki içerik sağlayıcıların yani web sitesi ve blog
sayfalarını “örümcek” veya “bot” adı verilen otomatik web tarayıcıları ile düzenli
olarak ziyaret ederek web sitesinde bulunan bilgileri tarar.
Arama
motoru botları ya da
örümcekleri, gezindikleri web sitelerinden aldıkları bilgileri arşivler ve
indeksler. Bu aşamanın ardından arşivlenen sayfaların hangi sorguya yanıt
verdiğini anlamaya çalışır. Anladıkları web sayfalarını ayırarak dizinine
ekler.
Arama
motorları son aşamada dizinine eklediği web siteleri listeler. Listelerken taradığı
tüm siteler içerisinde anahtar kelimeleri içeren genel ve özel alanlara bakar,
algoritmasına uygun ilintili ve kaliteli olan sonuçları SERP olarak
adlandırılan arama motoru sonuç sayfasında kullanıcılara sunar. Sıralamayı
etkileyen bazı faktörler; içerik-sorgu alaka düzeyi, kullanıcı deneyimi ve site
otoritesi (domain rate) gibi kriterler olduğu söylenebilir.
Arama
motorlarının web siteleri tararken kullandığı algoritmalar, sık sık güncellenir.
Algoritma güncellemeleri ile arama motorları kullanıcıların sorgularına
en uygun sonuçları sunmayı hedefler.
En Popüler Arama Motorları Nelerdir?
Arama
motoru dendiğinde pek çok kişinin aklına ilk olarak Google gelir. Dünyada ve
Türkiye’de en popüler arama motoru Google olmasına rağmen kimi ülkelerde
farklı arama motorları daha sık kullanılmaktadır. Yani en çok kullanılan
arama motorları arasında ilk sırayı alan Google, bazı ülkelerde pek sık
tercih edilmez. Dünyada popüler arama motorları, şöyle sıralanabilir:
Google: Küresel çapta kullanıcılar tarafından sıklıkla
tercih edilen Google aynı zamanda pazar payı en yüksek arama motorudur. Larry
Page ve Sergey Brin tarafından 1998 yılında kurulan Google, internetin
yaygınlaşması ile tüm dünyaya yayılmıştır. Google; reklamcılık, habercilik,
alışveriş, görsel, çeviri, navigasyon, harita, mail gibi servisler sunmaktadır.
Yandex: Rusya’da en sık tercih edilen arama
motoru, Yandex’tir. 2000 yılında kurulan bu şirket, popüler arama motorları
sıralamasında ikinci sırada yer alır. Yandex, kullanıcılarına mobil uygulama,
reklamcılık, navigasyon, arama motoru optimizasyonu (SEO), e-ticaret ve çeviri
gibi servisler sunar.
Yahoo: Yahoo, Stanford Üniversitesi
öğrencileri Jarry Yang ve David Filo tarafından kurulmuş bir arama motorudur. Hava
durumu, mail, arama, haberler ve alışveriş Yahoo’nun kullanıcılarına sunduğu
servisler arasında yer alır.
Baidu: 2000 yılında kurulan Baidu, Çin’de oldukça
popüler bir arama motorudur. Merkezi Pekin’de bulunan Baidu, Güney Asya
ülkelerinde sık kullanılan sarama motorlarından biridir.
Bing: Microsoft tarafından kullanıma sunulan
Bing, kullanıcılarına sağlık, mobil, çeviri, sağlık ve haberler gibi servisler
sunar.
Ask: Ask.com, soru yanıtlama tabanlı arama
motoru olarak hizmet vermektedir. Blog mantığıyla çalışan bir arama motoru
olduğu söylenebilir.
DuckDuckGo: Kullanıcılarına veri gizliliği sağlayan
DuckDuckGo, 2008 yılında Gabriel Weinberg tarafından Amerika’da geliştirilmiş
bir arama motorudur.
Sorgulamalarını
popüler arama motorları üzerinden yapan kullanıcılar tarafından tanınmak
için markaların web sitelerinde belirli gereklilikleri yerine getiriyor olması gerekir.
Markalar ve firmalar, arama motorlarındaki görünürlüğünü arttırdıkları takdirde
hedef kitlesine ulaşım sağlayabilir.